Med projektet och utbildningen Upplev Gastronomiska Gävleborg (UGG) vill MatVärden i Gävleborg ge möjlighet för matproducenter, mathantverkare, restaurangägare och liknande att sätta sina verksamheter på kartan genom att servera smaken av Hälsingland och Gästrikland på tallriken.
Hej Karin Snell Ivarsson, projektledare på MatVärden! Kan du berätta lite om ert arbete?
MatVärden är en förening som vill öka efterfrågan och tillgång på mat och dryck producerade i Hälsingland och Gästrikland. MatVärden grundades 2006 då det började synas på våra tallrikar att helhetsförståelsen för matsystemet höll på att gå förlorad samt att kunskapen i samhället om kulturarvet och det lokala mathantverket minskade. Idag är vi 10 projektanställda medarbetare. Under 2023 skapar vi på MatVärden nya arbetssätt för att växla upp arbetet med en ny och mer kraftfull strategi för att tillsammans med partners och medlemmar nå visionen En självförsörjande region.
Den 30 maj arrangerade MatVärden en heldag i Högbo Bruk. Vi presenterade hur verksamheten växlar upp både digitalt och fysiskt genom en ny digital plattform och den digitala handelsplatsen FarmUp samt bjuder in lokala smaker i Skogsbaren och i Smakstudion. Mat- och dryckesproducenter, företagare, representanter från länets kommuner, Region Gävleborg, LRF, Länsstyrelsen och andra organisationer träffades för att diskutera hur vi tillsammans ska arbeta för att öka både tillgång och efterfrågan av mat och dryck från Hälsingland och Gästrikland.
Hur arbetar ni för att synliggöra lokala producenter i Hälsingland och Gästrikland?
Genom åren har vi bland annat skapat olika tävlingar. Ett exempel är Smakkampen som MatVärden arrangerar tillsammans med Menigo och Gefle Dagblad, en dagstidning i Gävle. Syftet med tävlingen är:
• Mer och fler samarbeten mellan producenter och kockar.
• Synliggöra länets kockar.
• Fler ska upptäcka Gävleborgs lokala skafferi.
• Fler intressanta och nya maträtter ska nå en ny publik.
• Stärka det gastronomiska Gävleborg.
De som vill tävla lämnar in en intresseanmälan tillsammans med en idé om en trerättersmiddag baserad på lokala råvaror. Här levererar MatVärden även en lista på lokala leverantörer. Även på MatVärdens hemsida listar vi länets livsmedelsproducenter och förädlare under Hitta lokala livsmedel.
Tävlingsplatser är deltagande kockars restauranger eller annan av tävlande vald plats. Kockar verksamma i Gävleborg, i offentliga eller privata kök, är välkomna att tävla. Måltidsupplevelsen bedöms av en jury som dömer enligt kriterier där smak, presentation och servering utvärderas. Lokala råvaror värderas högst.
Tack vare samarbetet med tidningen Gefle Dagblad och Hälsingetidningarna som följer tävlingen och MatVärden publiceras inslag från de olika tävlingarna. Vi lyfter kockar, restauranger och producenter i deras sociala medier och arrangerar en prisutdelning på Gävle Slott.
Ett resultat av dessa tävlingar är att kockar hittar nya lokala råvaror och produkter som kommer in på restaurangernas menyer – tack vare detta får vi mer lokal mat och dryck på Gävleborgs tallrikar.
Bilden ovan visar förrätten ”Jaktlycka” från Restaurang Hammarbykvarnen som deltagit i tävlingen Smakkampen. Det är en carpaccio på älgbresaola med skogens svamp, rökt majonnäs, ginmarinerade blåbär, klackenost och krispig jordärtskocka samt blåbärsmust från Järvsö.
Har du några exempel på pågående projekt?
Vi på MatVärden driver idag flera projekt. I till exempel projektet ”Nya Affärer” jobbar vi med den digitala handelslösningen FarmUp. Här har ett helt nytt samarbete med Ica precis startats upp där handlare i Gävleborg använder appen för att göra inköp. I FarmUp finns flera lokala producenter av mat och dryck som nu enkelt kan komma in på butikshyllan.
Ett annat pågående projekt är Upplev Gastronomiska Gävleborg (UGG). Ett projekt som innehåller en utbildning där deltagarna lär sig hur de utvecklar och designar en måltidsupplevelse som lockar den måltidsintresserade och köpstarka resenären, tillsammans med andra måltidsturismföretag.
Utbildningen startar under hösten 2023 och utgörs av webbinarier som tar oss från idé till paketerad och unik måltidsupplevelse. Webbinarierna är öppna för alla som är intresserade, mer information och anmälningsformulär kommer att publiceras på vår hemsida efter sommaren. Varvat med de digitala mötena kommer vi att ses på smakträffar där vi får bekanta oss med Gävleborgs smakpalett, lokala producenter och produkter. Vi på MatVärden håller i träffarna. Under våren 2024 genomförs även hemma hos-träffar där deltagarna får testa produkter och ge feedback. Vi kommer även att arrangera en PR-resa sommaren 2024 där vi tar emot maximalt 15 företag. Utbildningen finansieras av Sven Lübecks stiftelse, Jordbruksverket och Europeiska unionens regionala utvecklingsfond. Utbildningen är skapad tillsammans med Eva Jilkén.
Hur ser ni på er medverkan i SAMLA Sverige?
För oss på MatVärden är SAMLA Sverige ett viktigt nätverk. Vi har knutit flera värdefulla kontakter, fått ett nationellt nätverk och haft stor nytta av erfarenhetsutbyten som bidragit till vår utveckling. Just nu tittar vi på att göra en gemensam ansökan för ett kommande projekt tillsammans med en annan av medlemmarna i SAMLA Sverige.
MatVärden arbetar för att gå från en enbart projektdriven verksamhet till en mer hållbar organisation som ska stå på flera ben. Inom SAMLA Sverige-nätverket har vi fått möjlighet att spegla vår verksamhet mot andra och har då sett att de flesta organisationer är i samma situation som oss. En insikt om att det är viktigt att vi organiserar oss nationellt och jobbar tillsammans för att livsmedelssystemet i Sverige ska utvecklas.