David Levrén på Dalarna Science Park: ”Vi bidrar till utvecklingen av Dalarnas näringsliv”

 

Sedan 2004 har Dalarna Science Parks företagsinkubator arbetat med tidiga affärsidéer och stöttat både startups och redan etablerade företag i utvecklingen till framgångsrika företag. Nu startar de upp ett nytt projekt, specifikt inriktat mot livsmedelsbranschen. Här ingår bland annat ett helt team som erbjuder affärsutvecklings- och innovationsstöd till livsmedelsförädlande företag i Dalarna.

Vi på SAMLA Sverige pratade med projektledaren David Levrén. Läs intervjun som handlar om allt från det nya livsmedelsinriktade projektet till de spännande livsmedelsföretag som genom åren genomfört Dalarna Science Parks inkubatorprogram.

Hej David! Kan du berätta lite om ert arbete med projekt kopplade till livsmedelsproduktion?
Dalarna Science Park är en innovationsarena för hela Dalarna som med fokus på innovation, hållbarhet och internationalisering bidrar till utveckling av Dalarnas näringsliv.  Vi erbjuder olika insatser för nystartade och etablerade företag. Vår företagsinkubator har sedan 2004 arbetat med tidiga affärsidéer och stöttat dem i utvecklingen till framgångsrika företag. Flera spännande livsmedelsföretag har genomfört vårt inkubatorprogram. Ett par exempel är insektsföretaget Tebrito i Orsa och restaurangkedjan Basta. I inkubatorn just nu finns exempelvis Linnéa Falkingers företag Casamancea som gör en produkt på cashewäpple www.cashewmeetly.se och kocken Fredrik Hedlunds företag Liura www.liura.se som gör en soja gjord på svenska ärtor.

 

 

Vi jobbar inte enbart med startups utan erbjuder också insatser för etablerade företag exempelvis genom vårt program HIT (Hållbar Innovativ Tillväxt) och Navigator Scale Up. Dessutom driver vi olika utvecklingsprojekt för att bidra i omställningen till ett hållbart samhälle. Nätverkande är högt prioriterat hos oss, som exempel kan nämnas att vi är regional värdorganisation för Enterprise Europe Network (EEN) som finns i ett 60-tal länder och hjälper företag att hitta internationella affärskontakter och samarbetspartners.

Vi startar just nu upp vårt första projekt specifikt riktat mot livsmedelsbranschen. Det är finansierat via ERUF och pågår i tre år. För första gången kan vi bygga ett team som har fullt fokus på livsmedelsbranschen, vilket känns väldigt roligt och spännande. Projektets huvudsakliga uppgift är att erbjuda affärsutvecklings- och innovationsstöd till livsmedelsförädlande företag i Dalarna. Vi erbjuder företagen erfarna affärscoacher för att utveckla och förfina företagens erbjudanden och vi har möjlighet att koppla på olika kompetenser beroende på företagets individuella behov.

Hur gör ni för att stärka och synliggöra livsmedelsproduktionen i Dalarna?
Vi har sedan 2019 varit engagerade i arbetet med Dalarnas regionala livsmedelsstrategi och i Region Dalarnas arbete med Smart specialisering. Vi koordinerar ett regionalt främjarnätverk (FRODA) i syfte att förena och förstärka de insatser som görs för att främja hela livsmedelskedjan. I nätverket finns Region Dalarna, Länsstyrelsen, Föreningen Lokal Mat, Jägareförbundet, Naturbruksgymnasiet Stiernhööks, Dalarnas kompetenscenter för livsmedelskedjan och Lokal Gastronomi. Just nu planerar vi exempelvis för en branschdag för hela livsmedelskedjan i Dalarna. Vi gör också vårt bästa för att synliggöra de livsmedelsföretag vi jobbar med på olika sätt genom att lyfta fram företagen i våra kommunikationskanaler.

Något annat du vill lyfta fram?
Vi ser en trend av att allt fler affärsidéer inom livsmedel tar plats i vår företagsinkubator och det är såklart väldigt roligt. Just nu har vi fem företag inne och genom vårt nya livsmedelsprojekt kan vi stötta dessa företag ytterligare.

Hur ser ni på er medverkan i SAMLA Sverige?
SAMLA Sverige är väldigt viktigt för oss. När vi jobbar med livsmedelsföretag behöver vi ofta vända oss utanför Dalarna för att hitta rätt samarbetsparters och nätverk och SAMLA Sverige är ett effektivt sätt för oss att hitta rätt. Vi har genom SAMLA Sverige lärt känna främjare från hela landet och har mycket nytta av detta. Senast förra veckan var jag i Halland på utbildning med MatGillet och i november ska vi besöka Ät! Stockholm för att se om MatLusts tävling är något vi skulle kunna ta till Dalarna. Vi ska vara en mötesplats och en länk mellan företagen samt kunskaps- och främjarsystemet – då är SAMLA Sverige vårt bästa nätverk.