Jessica Lindberg på Gröna Näringar i Norrbotten: ”Allt vi gör bygger på samverkan!” 

 

Projekt Gröna Näringar är ett sexårigt projekt finansierat av Piteå kommun och Region Norrbotten som jobbar för att på lång sikt stärka Norrbottens gröna näringsliv. I samband med SAMLA Sveriges senaste nyhetsbrev passade vi på att prata med Jessica Lindberg om allt spännande som projektet Gröna Näringar ser till händer i Norrbotten för att lyfta de lokala näringarna i regionen. 

 

Hej Jessica, innan du berättar om allt som händer i norr, berätta lite kort om Gröna Näringar!

Den vision projekt Gröna Näringar arbetar mot är att det gröna näringslivet ska vara en av Norrbottens starkaste tillväxtnäringar. Vi jobbar tätt ihop med andra aktörer inom de gröna näringarna och vårt sätt att arbeta är gränsöverskridande. I praktiken innebär det att vi jobbar mycket med nätverkande, koordinerar samverkan, initierar och driver utvecklingsprojekt tillsammans med andra i näringen. På så sätt kan vi växla upp och göra bättre. För oss är det viktigt att öka kännedomen om den gröna näringen och även visa att det finns ett levande jordbruk här i norr.

Hur arbetar ni för att synliggöra Norra Sverige och de gröna näringarna?

Det finns egentligen hur mycket som helst att berätta – vi har gjort en hel del under projektets gång!

Just nu arbetar vi med kompetensförsörjning och som en del i det arbetet samlade Projekt Gröna Näringar ett antal potentiella arbetsgivare från branschen som vi samverkar med och åkte till en näringslivsdag för studenter i Uppsala. Inför dagen hade vi bland annat förberett ett antal teman för en kandidat- eller magisteruppsatser. Dessa paketerades tillsammans med handledare på plats, boende, rundvandringar och studiebesök m m. Intresset från studenterna var stort så det följer vi upp nu med återkoppling till studenterna och digitala marknadsföringsinsatser.

Den här typen av gemensamma satsningar för att öka synligheten för den gröna näringen och visa på vilka möjligheter som finns i norr blir återkommande och utökas till fler likande mässor och event till nästa år.

Vi genomför också en förstudie för att titta på olika utbildningsbehov inom lantbruks- och livsmedelsbranschen. Tanken är att förstudien ska kunna ligga till grund för att utforma en eller flera utbildningar som vi tar fram i samarbete med Piteå Science Park och Folkuniversitetet.

Projekt Gröna Näringar  besöker näringslivsdag för studenter i Uppsala.

Ett annat exempel är Öjeby Lantbruksmässa som Gröna Näringar har varit med och arrangerat under hela projekttiden. Mässan pågår under två dagar men för att bredda och stärka effekterna av mässan (kompetenshöjning, ökad effektivitet och lönsamhet m m.)  har vi även ett digitalt kompetenslyft som knyter an till årets tema som i år var ”Lantbruket i ett förändrat klimat. Alla fältvandringar och visningar livesänds också för att öka möjligheten för fler att kunna ta till sin mässans innehåll oavsett var i landet man befinner sig.

Öjeby Lantbruksmässa arrangeras årligen av Gröna Näringar

Vi har också jobbat en hel för att medvetandegöra den lokala maten och vikten av att göra aktiva val i butik och på restaurang. För att få till mer närproducerat i butik och restaurang har vi bland annat arrangerat matchmaking-samtal mellan producenter, restauranger och butiker där producenterna får berätta om sina produkter medan restaurangerna och butikerna i sin tur kan berätta vad de saknar och skulle vilja ha på menyn eller i butikshyllan.

En viktig del i arbetet är storytelling för att skapa ett mervärde på produkterna. Detta görs bland annat genom att restaurangerna skriver på menyn var råvaran kommer från och kan berätta om smaken, tillagningen osv. Hos en del restauranger fanns även önskemål om att få sitt eget brand på vissa produkter som producenterna skapade och utvecklade tillsammans med restaurangerna.

Event med en kändiskock som gjort avsmakningsmenyer med lokala produkter och råvaror som kanske inte normalt används på finkrogar har också gjorts för att lyfta de fina råvaror vi har på lantbrukssidan men som idag kanske fallit i glömska av olika anledningar.

Gör ni några specifika insatser tillsammans med företagen för att hjälpa dem med sin storytelling?

Inte i något eget projekt men vi lyfter in företagen i alla projekt som vi driver på olika sätt.

Förra året startade vi en obemannad butik där vi tillsammans med ett företag som specialiserat sig på obemannade butiker och betallösningar tog fram ett helt nytt koncept där flera producenter kunde gå samman i en och samma butik med en gemensam kassa.

Det går till så att kunden låser upp butiksdörren med QR-kod och BankID. I samma stund dörren öppna slussas man vidare till en digital marknadsplats i telefonen där alla varor du ser i butiken också finns. När man hittat det man vill köpa i butiken letar man sedan upp samma produkt i den digitala marknadsplatsen, går vidare till kassan, betalar med Swish och pengarna fördelas ut till producenterna månadsvis medan kunden bara gör en betalning till ett nummer.

Ansvaret för butiken är gemensamt för producenterna, man ser till att fylla på och hålla snyggt i butiken, meddelar varandra om något tagit slut eller behöver bytas ut. Vi har testat konceptet både i och utanför stan och det har gått riktigt bra och vår satsning har fått en stor spridning och uppmärksamhet även utanför regionen.

Markhotellet  – här kan personer som inte har egen mark odla

Ytterligare ett exempel är projektet Arctic Greens som drivs tillsammans med Hushållningssällskapet Norrbotten/Västerbotten. Här vill vi öka kompetensen inom trädgårdsområdet samt få fler företag inom trädgårdsnäringen att producera grönsaker och bär för att öka vår försörjningsförmåga i Norrbotten. Kopplat till detta har vi startat ett s.k. markhotell där personer som inte har egen mark kan hyra upphöjda bäddar för odling i kommersiellt syfte (s.k. market gardening).

Det som odlas säljs bland annat till butiker, restauranger och privatpersoner. Även här startades en obemannad butik på samma koncept som ovan, där odlarna kunde sälja sina grönsaker, bär och snittblommor utan mellanhänder.

Nu planerar vi att växla upp projektet de kommande 2 åren genom att koppla på olika aktiviteter som workshops och föreläsningar men även skapa möjligheter till nya mötesplatser för allmänheten och där vi gärna skulle koppla ihop oss med redan pågående integrationsprojekt i kommunen tex.  

Ni gör verkligen jättemycket för den gröna näringen i regionen, hur har ni kommit på allt detta och märker ni stort intresse från andra liknande aktörer?

Vi omvärldsbevakar näringen i stort och försöker initiera projekt som driver på och stärker utvecklingen i Norrbotten. Vi söker också projektmedel från exempelvis Jordbruksverket och Tillväxtverket inom de teman som annonseras ut för att kunna växla upp våra insatser inom de uppsatta mål vi har i projektet.

En utmaning är kommunikationen runt allt det positiva som händer, vi behöver lyfta den gröna näringen ännu mer – branschen ska kännas attraktiv och nytänkande, vi vill få in fler unga i branschen och få individer att komma i kontakt med varandra.

Hur ser ni på er medverkan i SAMLA Sverige?

SAMLA Sverige är ett intressant och inspirerande nätverk som gör att vi kan hitta andra aktörer att nätverka med. Till exempel har vi även varit i kontakt med Hallands Matgille för att prata om våra framtider när projekten som de är uppsatta nu inom kort avslutas. Inom vissa områden har vi kommit långt och inom andra har vi precis startat så det är bra att lära sig av andra aktörer som liknar oss. Vi gillar att samverka med alla fantastiska aktörer och företag här i Norr och det hoppas vi få fortsätta göra även i framtiden!

Läs mer om Gröna Näringar

Intervjuad av Petra Forsblad