På gång i Livsmedelssverige

UTP-lagen trädde i kraft den 1 november

Den 1 november trädde lagen om otillbörliga handelsmetoder i livsmedelskedjan i kraft. Konkurrensverket är tillsynsmyndighet och står redo att svara på frågor och ta emot anmälningar. Livsmedelsföretagen erbjuder våra medlemsföretag stöd och rådgivning skriver de i ett pressmeddelande på sin hemsida. – Den 1 november togs ett stort och efterlängtat steg mot en mer rättvis,…
Läs mer

”Vem bryr sig om den svenska matkulturen?”

Vi är mycket bekymrade över den pågående utvecklingen där matproduktionen betraktas som en komponentindustri där det inte spelar någon roll varifrån maten kommer, skriver Kålrotsakademiens presidium. Sverige hör till de länder som under lång tid har drivit en politik med fokus på låga matpriser. Tanken är att maten ska produceras där det är billigast och…
Läs mer

Bristande tillgång till testanläggningar, småskaliga produktionsanläggningar och kapital hindrar tillväxten inom livsmedelsnäringen

99 procent av alla livsmedelsföretag är små eller medelstora. Många av dem vill växa kring vegetabiliska proteiner och functional food. Och många av dem vill öka omsättningen och anställa fler, men hamnar i “dödens dal” på grund av brist på riskkapital, tillgång testanläggningar och möjlighet att skala upp produktionen. Detta visar en enkät som Livsmedelsakademin,…
Läs mer

Sweden Food Arena´s webbinarium 11/11 – Slutrapport ”Innovation och livsmedelskedjan”

Som land rankas Sverige på andra plats av alla världens länder när det kommer till innovationsförmåga. Men i sektorsspecifika rankingar hamnar svensk livsmedelsproduktion betydligt lägre. En förklaring är att vi har ett innovationssystem i Sverige som grundas på kunskap om hur man främjar innovation i större företag och företrädesvis de företag som finns i större…
Läs mer

Final i Ät!Stockholm 2021

Ät!Stockholm är tävling för nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror som också är utvecklade och producerade i Stockholms län. Tävlingen arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Södertälje kommun och Projekt MatLust och avgörs den 23 november på Södertälje Science Park. Tävlingen kommer att sändas digitalt. I samband med tävlingen sänds även MatLusts stora Framtidskonferens. Klicka här…
Läs mer

Matlust seminarium: IP Livsmedel – första bästa certifieringen

För många mindre livsmedelsföretag är certifieringar ett minerat område. Hur vet jag exakt vilken certifiering som passar just mitt företag – och vad kostar det egentligen? För att inte tala om allt krångel! MatLust håller ett seminarium den 9 november 2021 kl 09.30-10.30 och ger dig en kort introduktion till olika certifieringar med koppling till…
Läs mer

Ostkartan visar vägen till den ekologiska osten

Jordbruksaktuellt rapporterar om att Organic Sweden och Ekologiska lantbrukarna presenterar Sveriges första ostkarta. Målet är att fler ska få upp ögonen för mångfalden av ekologiska ostar som finns i Sverige. Här hittar du Jordbruksaktuellts artikel samt länk till Ostkartan.  

Hur mäter man social hållbarhet med livscykelanalys?

Produkter behöver vara ekonomiskt och ekologiskt men också socialt hållbara för att platsa i framtidens livsmedelssystem enligt Agenda 2030. Livscykelanalys används för att mäta miljöpåverkan, men hur mäter man den sociala hållbarheten? Kom och diskutera framtidens metoder för att mäta social hållbarhet inom livsmedelsbranschen. Webbinariet äger rum den 22 oktober och hålls via Zoom. Klicka…
Läs mer

Nytt från Jordbruksverket om livsmedelsstrategin – Hur snabbt kan produktionen ställas om för att möta nya konsumtionstrender?

Välkommen till lunchseminarium 23 november om hur snabbt produktionen kan ställas om för att möta nya konsumtionstrender?  Sofia Blom från Jordbruksverket berättar om Jordbruksverkets pågående utredning om proteingrödor. Därefter samtalar vi med Henrik Julin som är VD på Orkla Foods Sverige och Jan Bertoft som är generalsekreterare för Sveriges konsumenter om hur snabbt livsmedelsindustrin kan…
Läs mer

Vad krävs för att växa? Fyra lantbruksföretag berättar

60% av företag i primär- och sekundärledet har tillväxtambitioner. Det visar en ny enkätstudie som har besvarats av drygt 500 lantbrukare, kött- och mjölkproducenter samt förädlingsföretag. Men vad krävs för att lyckas växa? Under inspirationsseminariet får vi möta fyra företag som berättar vad de har gjort för att växa och hur de har övervunnit hinder…
Läs mer