Inbjudan från Måltid Sverige
Besök Måltid Sveriges hemsida för mer information och anmälan
Besök Måltid Sveriges hemsida för mer information och anmälan
Svenska livsmedelsprodukter bedöms ha goda möjligheter att etablera sig utanför landets gränser. Är ditt företag redo att ta klivet ut på exportmarknaden? Hur tar man sig dit och vad krävs av ett företag för att lyckas? För att lära dig mer vill vi tipsa dig om detta webbinarium som ingår i SLU-kursen Företagsstrategiska perpektiv. Seminariet…
Läs mer
Idag kom besked om att regeringen följer upp livsmedelsstrategins långiktiga handlingplan, del 2, med ytterligare åtgärder i en ny handlingsplan, del 3. Syftet är att stärka erbetet med att nå det övergripande målet i strategin. De samlade åtgärderna nedan ingår i handlingsplanen som är en del av januariavtalet som har slutits mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna…
Läs mer
Rubizmoseminarier
RUBIZMO är ett EU-projekt som har studerat hundratals företag och affärsmodeller som visat sig fungera och vara framgångsrika på landsbygden. Nu görs insikterna tillgängliga för myndigheter, stödaktörer och entreprenörer genom lanseringen av “Café Talks & Virtual Visits on Rural Innovation” – en serie halvtimmeslånga möten varje tisdag 11-11.30 under november 2020. Cafémötena hålls i Zoom…
Läs mer
HAR DU PRODUKTEN ELLER PRODUKTIONSANLÄGGNINGEN? MatLust arbetar nu med att sätta upp en digital matchningsfunktion mellan mindre företag som vill ha sina livsmedelsprodukter legotillverkade och de produktionsanläggningar som skulle kunna göra det åt dem. Den 5 februari 2021 genomförs ett första digitalt pilotevent inom projektet Produktionsänglar i samarbete med KTH och Södertälje Science Park AB, som har…
Läs mer
Trots att Sveriges livsmedelsproduktion är en av världens mest hållbara ger den upphov till omkring en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. För att minska livsmedelsbranschens klimatpåverkan krävs samarbete och engagemang från aktörer i alla led i värdekedjan och ansvarstagande för utsläpp bortom den egna verksamheten. I rapporten lyfts två tydliga drivkrafter för…
Läs mer
Grattis Sweden Food Arena som blivit beviljade 2,6 MSEK från Tillväxtverket för ett projekt om hur livsmedelskedjan kan stärkas genom innovation! För att uppnå målen i livsmedelsstrategin med sikte mot 2030 krävs det att vi börjar producera och konsumera livsmedel på ett mer hållbart sätt. Den svenska livsmedelssektorn har stor potential att öka produktionen…
Läs mer
Hur har svensk livsmedelsexport påverkats av covid19? Coronapandemin har påverkat alla samhällen globalt och med det våra konsumtionsmönster. Den 11 november arrangeras Team Sweden Livsmedel som belyser hur svensk livsmedelsexport har utvecklats under coronapandemin. Det kommer bland annat att bli presentationer från olika världsdelar som beskriver hur Covid19 har påverkat marknaden och ett försök…
Läs mer
Har ni kontakt med livsmedelsföretag på landsbygden som använder svenska råvaror och som står inför en exportresa? KIH Consulting har fått ett uppdrag inom den nationella livsmedelsstrategin och kan ge stöd till olika insatser kopplade till exportförberedelser och genomförande på någon internationell marknad. Målgruppen är småskaliga företag på landsbygden (produktionen kan ligga i en…
Läs mer